U bent niet ingelogd | inloggen
SAMEN VOOR HET SPOOR
home / nieuwsbrief / 50.000!
 
50.000!

Zonder Digitaal Veiligheidspaspoort mag je niet aan het spoor werken. Dus volgen jaarlijks honderden mensen in de railinfrasector een Veiligheidstraining, doorlopen zij een e-learningprogramma en maken ze de toets Veiligheid en Toegang Op het Spoor. Allemaal op weg naar die felbegeerde pas. Op 16 juni heeft de 50.000 ste deelnemer zijn Digitaal Veiligheidspaspoort (DVP) ontvangen.



Tom Zonneveld van Anton Constructiewerken B.V. - de 50.000 ste
 

Werken op een bouwplaats, op het spoor of dicht erlangs brengt risico’s met zich mee. Wie hier werkt, moet zich bewust zijn van de gevaren. Daarom heeft de railinfrabranche in 2012 het DVP ingevoerd. Dit is een persoonlijke pas waarmee je aan het werk mag op ProRail-terrein. Je krijgt een DVP als je de Veiligheidstraining hebt gevolgd, het bijbehorende e-learningprogramma hebt doorlopen en de toets Veiligheid en Toegang Op het Spoor (VTOS) met goed gevolg hebt afgelegd. Klik hier voor VTOS.

 

2012

In het najaar van 2012 werden de eerste Veiligheidstrainingen gegeven. Niemand had gedacht dat er nog zo veel deelnemers zouden volgen en nog steeds schrijven maandelijks bijna vijfhonderd nieuwe deelnemers zich hiervoor in.

 

“50.000 deelnemers DVP! Vijf jaar geleden was de inschatting 15.000 deelnemers in vijf jaar. Het is bijzonder om te beseffen hoeveel mensen eraan werken om de spoorinfrastructuur op orde te houden.”

André van Es - projectleider DVP bij Stichting railAlert

 

Wist je dat…

  • ...de veiligheidstraining tot nu toe 4.365 keer is gegeven? Het hadden 4.366 trainingen kunnen zijn, want één training is geannuleerd.

  • ...van de 50.000 DVP-bezitters de meesten bij ProRail werken? Het gaat hier om ongeveer 4.000 mensen.

  • ...zowel bij Strukton, VolkerRail als Krinkels ongeveer 1.200 medewerkers een DVP hebben ontvangen?

  • ...de Veiligheidstraining ook diverse keren in het buitenland is gegeven, zoals in Duitsland en Oostenrijk?

 

Trainers

“Veel deelnemers zijn afhankelijk van het DVP. Geen DVP betekent simpelweg geen werk in de railinfrasector. Ik vind het een enorme uitdaging om met mijn praktijkervaring en mijn veiligheidsbewustzijn deze mensen te enthousiasmeren en stimuleren om zich het veiligsheidsdenken eigen te maken. Ik vind het belangrijk dat ze veiligheid in de breedste zin tijdens al hun werkzaamheden toepassen. Het geeft mij een tevreden gevoel dat ik daar mijn steentje aan kan bijdragen.”

Ben van der Veen - onze ‘meester DVP’ (met 394 Veiligheidstrainingen heeft hij de meeste trainingen gegeven)



Ben van der Veen - onze meest ingezette trainer

Zo veel deelnemers en zo veel trainingen vragen om goede en enthousiaste trainers uit de spoorsector. Een pool van zo’n vijftien trainers verzorgen de Veiligheidstrainingen. Periodiek organiseert Railinfra Opleidingen een opfrisbijeenkomst voor hen. Ze wisselen daarbij ervaringen uit zorgen ervoor dat de Veiligheidstraining up to date blijft en waar nodig wordt verbeterd.

“Het voorstelrondje aan het begin van de training. Groot was onze verbazing toen na een timmerman en een engineer Pier Eringa (president-directeur van ProRail) zich voorstelde, gevolgd door een trotse kraanmachinist die ook directeur bleek te zijn. Van rangen en standen was niets te merken tijdens de levendige discussie over veiligheidsbewustzijn. Een onderwerp dat ons allemaal bindt en raakt!”
Angel Estirado vertelt over een memorabele training (hij heeft 182 keer de Veiligheidstraining gegeven)

 

Meer informatie over het Digitaal Veiligheidspaspoort: hier
Inschrijven voor de Veiligheidstraining: hier