U bent niet ingelogd | inloggen
SAMEN VOOR HET SPOOR
home / nieuwsbrief / leren via je avatar
 
Leren via je avatar

In een virtuele leeromgeving wordt leren een belevenis. Dit ervaren adviseurs van Railinfra Opleidingen tijdens een demo-sessie. De demo-sessie begint met het kiezen van een avatar. Snel daarna ontmoeten twee adviseurs elkaar in een virtuele opleidingsruimte, als identieke tweeling met een blonde paardenstaart. Wat gaan zij doen?

 

Vijf adviseurs van Railinfra Opleidingen zitten achter de laptop. Tegelijkertijd staan ze, via hun avatar, in een prettig ingerichte virtuele 3D-ruimte. Hun trainer, Katharina Burgmaier van TriCAT (specialist in virtuele 3D leeromgevingen), fysiek in Duitsland en zichtbaar als avatar, heet hen van harte welkom. Op de grond ligt een tapijt met het logo van Railinfra Opleidingen. Het welkomstscherm toont de namen van de adviseurs.


Enigszins onwennig kijken de adviseurs/avatars om zich heen. Ze verkennen de ruimte met de linkermuisknop en praten met de trainer en elkaar in een mix van Duits, Engels en Nederlands.

 

Katharina laat hen verschillende mogelijkheden ervaren. Zo bespreken ze internetpagina’s en plakken ze notities op een whiteboard. Ze lopen naar een showroom, openen daar de motorkap van een auto en zien wat daaronder zit. In ‘de coachingsruimte’ gaan ze op een stoel zitten en werken ze met geprojecteerde objecten die ze van vorm, grootte, positie en kleur veranderen.
 

Tot slot neemt Katharina hen mee naar een tuin waar vogeltjes fluiten en een flauw zonnetje achter de wolken schijnt. Ze rennen over groene heuvels naar twee bankjes. Daar praten ze na over wat ze hebben meegemaakt in deze demosessie van anderhalf uur. Katharina neemt afscheid en laat hen achter in de virtuele tuin.
 

De adviseurs zijn onder de indruk. Want leren in een virtuele omgeving biedt mogelijkheden. Je kunt zo bijvoorbeeld met een groep naar een onveilige spoorse omgeving gaan en daar de aanwezige risico’s bespreken. Of je kunt een deelnemer een waargebeurd incident virtueel laten meemaken, direct laten handelen en het effect daarvan bespreken.

 

Ben jij ook nieuwsgierig naar de meerwaarde van leren in een virtuele omgeving? Kijk dan naar het demofilmpje om te zien wat TriCAT heeft gemaakt voor de Zwitserse Bundesbahn.