U bent niet ingelogd | inloggen
SAMEN VOOR HET SPOOR
home / nieuwsbrief / onderstation van de toekomst
 
Onderstation van de toekomst

Er komen nieuwe onderstations. Dat betekent voor de vakmensen die er mee gaan werken dat ze nieuwe kennis nodig hebben. Handig dus dat er nu zo’n spiksplinternieuw onderstation in de praktijktuin van Railinfra Opleidingen staat. Op 17 maart werd dit exemplaar officieel geopend.
 

“Veiliger, duurzamer en onderhoudsvriendelijker”,  zo verwoordde Wim Knopperts, directeur assetmanagement van ProRail, het nieuwe onderstation in zijn speech tijdens de openingshandeling. “Dit zijn de onderstations van de toekomst. En die toekomst is nu!”


De openingshandeling is verricht door (van links naar rechts) Godert van der Poel (CFO Siemens NL), Wim Knopperts (directeur AM ProRail) en Bert Klerk (voorzitter bestuur RIO en oud-presidentdirecteur van ProRail)

Nieuwbouw en vervanging

Dit onderstation, dat ProRail samen met Siemens heeft ontwikkeld, wordt vanaf nu toegepast in alle nieuwbouwprojecten van ProRail. Ook bestaande onderstations die aan vervanging toe zijn maken plaats voor dit nieuwe type. Het spits wordt eind dit jaar afgebeten door de lijn Zwolle–Wierden. Daar gaan over circa acht maanden de eerste nieuwe onderstations daadwerkelijk stroom transformeren en doorgeven aan de langsrazende treinen.


Vakmensen in de leer

Hoe werken de nieuwe onderstations? En hoe onderhoud je ze? Deze kennis kunnen de vakmensen die er mee gaan werken vanaf nu opdoen bij Railinfra Opleidingen in Amersfoort.

 

Meer over onderstations

Om de tien kilometer staat er eentje. We hebben er in Nederland zo’n driehonderd en ze werken als een stoppenkast: bij kortsluiting in de bovenleiding of in het onderstation zelf schakelt het station de stroomvoorziening automatisch uit. Dit is veilig voor de reiziger en voor de monteurs. Dankzij de laatste computer- en netwerktechnologie is het ook mogelijk meer informatie te verkrijgen over bijvoorbeeld de hoeveelheid energie die treinen afnemen. Hiermee kan ProRail de energievraag beter afstemmen op het aantal onderstations.