U bent niet ingelogd | inloggen
SAMEN VOOR HET SPOOR
home / nieuwsbrief / samenwerking bij aanpak retourstroomrisico’s
 
Samenwerking bij aanpak retourstroomrisico’s

Zie je wat hier is gebeurd? Juist! Er is een vlamboog ontstaan op de spoorstaafverbinding. Dit komt door onderbreking van de retourstroom. De meeste monteurs herkennen dit risico. Toch zijn er geen eenduidige procedures, richtlijnen of werkwijzen om serieuze problemen in de praktijk te voorkomen.

 

De aanleiding

Gerton Kroeze, opleider/ontwikkelaar bij Railinfra Opleidingen, dook diep in het onderwerp retourstroom. De aanleiding voor zijn onderzoek vormen incidenten en verstoringen die terug te voeren zijn op problemen met retourstroom.

 

De aanpak

Hij onderzocht deze problemen door experts uit de vakgebieden energievoorziening, spoorwegbouw en seinwezen bij elkaar te brengen. Daarbij betrok hij verschillende organisaties: aannemers, ProRail, een ingenieursbureau en collega’s van Railinfra Opleidingen. Door praktijkervaringen vanuit verschillende perspectieven met elkaar te delen, werd duidelijk wat het onderliggende probleem is.

 

Het onderliggende probleem

Gerton: “Retourstroom is een onderschat risico vanwege een gebrek aan kennis. Betrokkenen in de keten, van regelgever tot monteur, weten onvoldoende wat de invloed van retourstroom is op alle techniekvelden. Bovendien is het verwarrend voor monteurs dat in de praktijk verschillende oplossingen worden toegepast.”

 

De oplossing

De samenwerkende partijen bedachten een veilige kabelconstructie (zie illustratie). Hiermee loopt de monteur geen risico, zijn er geen verstoringen en blijft de installatie gegarandeerd werken.


 

Deze veilige en werkbare oplossing wordt binnenkort opgenomen in de regelgeving en standaard werktekeningen. Om integraal denken (buiten je eigen techniekveld om) te bevorderen, wordt het onderwerp retourstroom ook in de basisopleidingen van Railinfra Opleidingen voor alle techniekvelden opgenomen.

 

ProRail en Railinfra Opleidingen maakten een film over retourstroom.