U bent niet ingelogd | inloggen
SAMEN VOOR HET SPOOR
home / nieuwsbrief / gvb-monteurs leren op testlocatie
 
GVB-monteurs leren op testlocatie

European Rail Traffic Management System (ERTMS) is een belangrijk gespreksonderwerp bij de spelers op het Nederlandse spoorwegnet. Bij het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Amsterdam (GVB) introduceert ALSTOM in opdracht van de afdeling Metro en Tram van de gemeente Amsterdam een vergelijkbaar beveiligingssysteem, waardoor de vervoerscapaciteit aanzienlijk wordt vergroot. Dit vraagt om een praktijkgerichte opleiding voor GVB-monteurs.

 

Met het nieuwe systeem, Radio Communication Based Train Control (CBTC), gaat de metro over van seinsignalering naar cabinesignalering: een beeldscherm in de cabine toont hoe hard de trein mag rijden en wanneer hij moet afremmen. Zo kunnen er meer metro’s op remafstand van elkaar op hetzelfde baanvak rijden. ALSTOM voert momenteel met het nieuwe systeem ‘s nachts testen uit op het traject Isolatorweg-Amstelveenseweg.



 

Door toepassing van deze nieuwe techniek veranderen de werkzaamheden van monteurs: het onderhoud van computers in de centrale ruimtes en apparatuur langs de baan, zoals assentellers, modems en bakens. Leverancier ALSTOM heeft voor GVB veel trainingsmateriaal beschikbaar, maar wat is daar nu écht van nodig voor de GVB-monteurs?

 

Een goede vraag voor Roel Liemburg en Albert Nieuwenhuis van Railinfra Opleidingen. Zij verdiepten zich in deze technische materie en ontwikkelden in nauwe samenwerking met ALSTOM een opleiding van acht dagen. Op de testlocatie voeren de monteurs praktische opdrachten uit, zoals tekening lezen en modems en bakens programmeren.

 

Roel en Albert zorgen ervoor dat ongeveer 40 monteurs van GVB voor de invoering van het nieuwe systeem zijn opgeleid. De monteurs reageren enthousiast op het feit dat de opleiding grotendeels op locatie is.