U bent niet ingelogd | inloggen
BUREAU VOOR TOETSING EN CERTIFICERING
startpagina / examens / veiligheidstraining digitaal veiligheidspaspoort / veiligheidstraining 'spoor jij wel?'
Trein/metro: Veiligheidstraining 'Spoor jij wel?'
Omschrijving

De Veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’ is bestemd voor medewerkers die een Digitaal Veiligheidspaspoort (DVP) willen behalen en voor medewerkers die hun DVP voor 01-01-2022 hebben behaald en de Veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’ nog niet hebben gevolgd.

 

De Veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’
De Veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’ heeft als doel het veiligheidsbewustzijn te vergroten. Deelnemers gaan aan de slag met herkenbare praktijksituaties en wat je kunt doen om de veiligheid te verbeteren. Veiligheid start bij jezelf, dus hoe bekijk jij veiligheid? Neem je verantwoordelijkheid voor jezelf, je collega’s en de organisatie? Kortom: Wat ga jij doen om de veiligheid te vergroten? Actieve deelname aan de Veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’ is een voorwaarde voor het behalen van het certificaat.

 

Toegangsvoorwaarde/taaleis

Het is van belang dat deelnemers de voertaal van de training (NL, ENG of DUI) begrijpen en voldoende spreken om actief deel te kunnen nemen. De trainingen zijn ontwikkeld voor taalniveau TSI-2 (kan praktische situaties aan, kan vragen stellen en beantwoorden).

 

Toetsen

Aansluitend op de Veiligheidstraining 'Spoor jij wel?' maken de deelnemers de toets VTOS (Spoor), VTOSp (Perron) en/of VTOM (Metro).

 

De toetsen VTOS, VTOSp en VTOM worden via het persoonlijk Drillster account digitaal afgenomen onder toezicht van een toezichthouder. Elke toets bestaat uit een aantal meerkeuzevragen.

 

Om een certificaat te behalen moet minimaal 80% van de vragen goed worden beantwoord. Er worden 25 vragen gesteld. Voor een voldoende moet je er minimaal 20 (80%) goed beantwoorden.

 

Bij een onvoldoende resultaat kan de deelnemer de toets tijdens de sessie direct herkansen. De maximale tijdsduur per toets/poging bedraagt 40 minuten. Lees meer over herkansen via deze link.

 

Wil men zowel in het werkdomein 'Spoor' als in het werkdomein 'Metro' gaan werken, dan kan ingeschreven worden voor de werkdomeinen VTOS+VTOM. De deelnemer maakt dan enkel een toets voor domein ‘Spoor’ en dient voor domein 'Metro’ zelfstandig een 100% score in Drillster te behalen.

 

Wil men zowel in het werkdomein ‘Metro’ als in het werkdomein ‘Perron’ gaan werken, dan kan ingeschreven worden voor de werkdomeinen VTOM+VTOSp. De deelnemer maakt dan enkel de toets voor domein ‘Metro’ en dient voor domein ‘Perron’ zelfstandig een 100% score in Drillster te behalen.

 

Let op! Het is belangrijk om je bewust te zijn van de verschillen tussen de werkdomeinen ‘Spoor’ en ‘Perron’! Medewerkers die in het bezit zijn van de bevoegdheid 'Spoor' mogen ook aan de slag in het werkdomein 'Perron'. Andersom is dit niet het geval!

 

Om te slagen voor de toets in Drillster geldt voor alle drie de werkdomeinen Spoor, Perron en Metro:

 

Voorbereiding op de toets

Om voor de toets te slagen kan de deelnemer al direct na inschrijving voor de Veiligheidstraining 'Spoor jij wel?' beginnen met het oefenen van vragen in Drillster.

 

In Drillster staan vragen over veilig en gezond werken. Dat helpt de deelnemer om belangrijke kennis te trainen. Het maken van drills kost tijd, dus het is van belang om op tijd te beginnen. Als je voor het eerst traint in Drillster, breng je de score van 0% naar 100% in ongeveer 2 tot 4 uur tijd. Dat verschilt natuurlijk per persoon en kan in sommige gevallen ook langer duren.

 

Door voorafgaand aan de toets een 100% score in Drillster te halen, bereidt de deelnemer zich optimaal voor. Een 100% score vooraf is geen verplichting maar wordt wel ten zeerste aangeraden.

 

Na inschrijving voor de Veiligheidstraining 'Spoor jij wel?' wordt automatisch een link verstuurd naar het opgegeven e-mailadres. Met deze link kunnen deelnemers inloggen in een persoonlijke omgeving in Drillster, de Drillster app koppelen en zich voorbereiden op de toets.

 

Is de inschrijving voor meerdere werkdomeinen, dan krijgt de deelnemer daar via de Drillster-app toegang toe.

 

Door regelmatig de Drills te maken, houden deelnemers hun kennisniveau op peil, ook na het behalen van de toets. De deelnemer is zelf verantwoordelijk om de score op 100% te zetten en zo de geldigheid van de toets met een jaar te verlengen (lees meer).

 

Wil je meer weten, bekijk dan 'Hoe bereid ik me voor op de toets?' of lees de antwoorden op de andere vragen op dvp.railalert.nl.

 

Anderstaligen
De Veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’ vindt standaard in het Nederlands plaats. Het is ook mogelijk om medewerkers in te schrijven voor een Engelse of Duitse uitvoering van de Veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’.

 

Ook de toets(en) zijn behalve in het Nederlands ook beschikbaar in Engels en Duits. De gewenste taal van de toets(en) kan bij inschrijving worden gekozen.

 

Dyslectie

Als een medewerker dyslectisch of laaggeletterd is, kan men in Drillster en bij de toets(en) in de talen Nederlands, Engels en Duits gebruik maken van een voorleesoptie.

 

Als de voorleesoptie niet voldoende ondersteuning biedt, kan een e-mail gestuurd worden naar info@railcenter.nl met het verzoek voor een voorleesexamen. In dit verzoek moet de reden voor het voorleesexamen gemotiveerd worden.

 

Aan het voorleesexamen zijn extra kosten verbonden. Daarnaast is het vaak niet mogelijk om het voorleesexamen aansluitend aan de training te plannen. Dit betekent dat men ongeveer anderhalf uur na afloop van de training de toets kan afleggen.

 

Locaties
De Veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’ wordt op meerdere (vaste) locaties verzorgd. Klik hier voor het locatieschema en de adressen.

 

Vragen?
Met vragen kunt u contact met ons opnemen:

 

Wilt u meer informatie over het DVP?
Raadpleeg dan de website van Stichting railAlert:

  • Algemene informatie over het veiligheidsprogramma: hier
  • Veel gestelde vragen: hier
 

Datum:    Plaats:


Onderdeel      Prijs
  • Veiligheidstraining 'Spoor jij wel?'
  € 271,50

Nederlands

start-
datum
locatie tijd vrije
plaatsen
onder-
delen
inschrijven
21-06-24 Amersfoort 12:30 - 17:00 1 toon
 inschrijven 
24-06-24 Amersfoort 08:00 - 13:00 2 toon
 inschrijven 
24-06-24 Amersfoort 12:30 - 17:00 2 toon
 inschrijven 
25-06-24 Rotterdam 12:30 - 17:00 4 toon
 inschrijven 
28-06-24 Amersfoort 08:00 - 13:00 9 toon
 inschrijven 
02-07-24 Amersfoort 12:30 - 17:00 6 toon
 inschrijven 
05-07-24 Zwolle 08:00 - 13:00 3 toon
 inschrijven 
09-07-24 Rotterdam 08:00 - 13:00 2 toon
 inschrijven 
15-07-24 Amersfoort 08:00 - 13:00 6 toon
 inschrijven 
16-07-24 Amersfoort 08:00 - 13:00 5 toon
 inschrijven 
19-07-24 Amersfoort 08:00 - 13:00 10 toon
 inschrijven 
24-07-24 Rotterdam 08:00 - 13:00 5 toon
 inschrijven 
31-07-24 Amersfoort 08:00 - 13:00 9 toon
 inschrijven 
31-07-24 Amersfoort 12:30 - 17:00 8 toon
 inschrijven 
01-08-24 Amersfoort 12:30 - 17:00 8 toon
 inschrijven 
07-08-24 Amersfoort 08:00 - 13:00 10 toon
 inschrijven 
07-08-24 Amersfoort 12:30 - 17:00 7 toon
 inschrijven 
14-08-24 Amsterdam 08:00 - 13:00 7 toon
 inschrijven 
19-08-24 Rotterdam 08:00 - 13:00 10 toon
 inschrijven 
22-08-24 Amersfoort 08:00 - 13:00 10 toon
 inschrijven 
27-08-24 Amersfoort 08:00 - 13:00 2 toon
 inschrijven 
27-08-24 Amersfoort 12:30 - 17:00 6 toon
 inschrijven 
28-08-24 Eindhoven 12:30 - 17:00 10 toon
 inschrijven 
29-08-24 Zwolle 08:00 - 13:00 10 toon
 inschrijven 
03-09-24 Amersfoort 08:00 - 13:00 4 toon
 inschrijven 
03-09-24 Amersfoort 12:30 - 17:00 10 toon
 inschrijven 
04-09-24 Amersfoort 12:30 - 17:00 10 toon
 inschrijven 
17-09-24 Zwolle 08:00 - 13:00 9 toon
 inschrijven 
24-09-24 Amersfoort 08:00 - 13:00 7 toon
 inschrijven 
24-09-24 Amersfoort 12:30 - 17:00 8 toon
 inschrijven 

Duits

start-
datum
locatie tijd vrije
plaatsen
onder-
delen
inschrijven
16-09-24 Amersfoort 08:00 - 13:00 10 toon
 inschrijven 

Engels

start-
datum
locatie tijd vrije
plaatsen
onder-
delen
inschrijven
09-07-24 Amersfoort 08:00 - 13:00 8 toon
 inschrijven